Ultieme checklist
voor je verhuis
Komt je verhuis dichterbij en weet je niet waar te beginnen? Met een checklist maak je het jezelf een stuk gemakkelijker en zie je niets over het hoofd. Ontdek dankzij onze handige gids hoe je een volledige checklist kunt voorbereiden voor een goed georganiseerde verhuis. Maak een gepersonaliseerde checklist met behulp van onze tips, in functie van je budget en van de tijd die je hebt tot aan je verhuis.
Een checklist voorbereiden voor een verhuis zonder zorgen
Ken je de vermoedelijke datum van je verhuis al? Maak dan eerst en vooral een lijst — eerst een kladversie en vervolgens een definitieve versie, en waarom niet een afdrukbare versie — van alle to do's, zodat je verhuis zo zorgeloos mogelijk kan verlopen. Idealiter kies je voor een retroplanning: allerlei apps kunnen je met praktische tools helpen bij het maken van zo’n planning en beschikken over voorbeelden van checklists in pdf die je kunt afdrukken en zelf kunt invullen. Je kunt ook makkelijk zelf in een Exceldocument je retroplanning als lijst maken. De volgende zaken mogen zeker niet ontbreken in je verhuischecklist:
- Alle to do’s vanaf 3 maanden voor je verhuisdatum
- De to do's voor de laatste maand
- De laatste zaken voor D-day of de dag daarvoor
Verhuis: documenten en administratie
Behoudens uitzondering moet de opzeg van een huurappartement 3 maanden voor de plaatsbeschrijving bij vertrek aan de eigenaar of aan het agentschap dat het appartement beheert meegedeeld worden. De opzeg is dus één van de eerste dingen die op je checklist moeten staan.
Je denkt best zo vroeg mogelijk na over alle andere veranderingen die je verhuis met zich meebrengt: de school van je kinderen of de kinderopvang, bijvoorbeeld.
Verder moet je rekening houden met een opzegtermijn van 3 maanden voor allerlei abonnementen, waaronder dat van je fitnesscentrum.
Je provider zorgt echter zelf binnen de 10 dagen na ontvangst van je aanvraag voor het stopzetten van je televisie-, internet- en telefoonabonnement. Je kunt deze stap daarom in de laatste maand van je retroplanning inplannen.
Je watercontract moet je binnen de twee weken voor de gewenste einddatum stopzetten. Voor je elektriciteitscontract is er geen opzeg nodig: de meteropname vindt de dag voor het einde van je contract plaats. Deze stappen vink je dus als één van de laatste af op je lijst. Als er een nieuwe huurder in jouw plaats komt, worden het water en de elektriciteit niet afgesloten, maar worden de contracten rechtstreeks overgedragen op de nieuwe gebruiker.
Noteer tot slot op je lijst alle stappen die nodig zijn om zo comfortabel mogelijk te kunnen intrekken in je nieuwe woning:
- Water: adreswijziging en opstarten van een nieuw contract.
- Elektriciteit en gas: ingebruikname of contractoverdracht op de verhuisdatum.
- Adreswijziging Post: doorsturen van je post met de verhuisdienst van Bpost. Deze betaaldienst kan aangevraagd worden voor 3 maanden, 6 maanden, 12 maanden of 24 maanden. Met een overdracht van je post gedurende 6 maanden heb je voldoende tijd om al je contactpersonen in te lichten.
- Je woonverzekering wijzigen.
Een verhuisbudget voorzien
Naast het maken van een checklist is het ook erg belangrijk het budget te berekenen dat je nodig hebt om te verhuizen. Van je eigen budget hangen namelijk bepaalde aspecten van je verhuis af: de plaats van aankoop van alle benodigdheden, het te huren voertuigtype, het al dan niet reserveren van professionele verhuisdiensten.
Met een schatting van het nodige budget en met een checklist beperk je de onvoorziene kosten en kun je, indien nodig, een snelle oplossing vinden voor deze kosten. Bij Cofidis begeleiden we je bij al je persoonlijke projecten, je verhuis en alle kosten die daarbij komen kijken inbegrepen: transportdiensten of verhuisfirma, huur van opslagruimte, nieuwe meubels, aankoop van elektrische toestellen, opzegfacturen van je verschillende abonnementen.
Benodigdheden en verpakkingsmateriaal
Het is raadzaam om een deel van je verhuischecklist te wijden aan het sorteren en inpakken van je spullen. Online simulators kunnen, op basis van het aantal m² van je huidige woning, het aantal dozen berekenen dat je moet voorzien: praktische tools om in bulk aan te kopen en te besparen! Noteer op je checklist alles wat je nodig hebt:
- Standaarddozen
- Grote dozen voor kleding, speelgoed en decoratieve voorwerpen
- Verstevigde dozen voor serviesgoed
- Kleine dozen voor boeken en snuisterijen
- Dozen voor spullen die opgeslagen moeten worden
- Kledingdozen voor delicate kledingstukken
- Verpakkingstape en een handafroller voor extra gemak
- Cuttermessen
- Watervaste stiften
- Beschermfolie met luchtbellen en andere beschermende benodigdheden (matrashoes, dekens).
Hoe beter je je voorbereid hebt, hoe beter je verhuis zal verlopen. Je kunt in je retroplanning inplannen wanneer en hoe je wilt sorteren en inpakken: houd de laatste dagen voor je verhuis enkel de spullen binnen handbereik die je elke dag nodig hebt.
Beroep doen op een verhuisfirma
Als je op D-day een beroep wilt doen op professionele verhuizers, hou er dan rekening mee dat de termijn om te reserveren of een offerte aan te vragen verschilt naargelang de periode van het jaar. Neem contact op met verhuisfirma’s:
- Minstens 2 maanden op voorhand als je tijdens het weekend verhuist tussen mei en augustus
- 6 weken op voorhand als je tijdens de week verhuist en over de offertes wilt onderhandelen
- 3 tot 4 weken op voorhand als je verhuist tussen september en april, naargelang je tijdens de week of tijdens het weekend verhuist.
Weet dat offertes meestal twee maanden geldig zijn. Zo heb je voldoende tijd om een financieringsaanvraag te doen als je hulp nodig hebt voor een zorgeloze verhuis.
Een verhuis in 1 maand tijd organiseren
In 1 maand tijd verhuizen is niet onmogelijk, maar vraagt een goede voorbereiding, zeker als je niet in een studio woont en als je kinderen hebt. Heel wat stappen kun je versneld doorlopen:
- De opzegtermijn van je huurcontract kan met de goedkeuring van de eigenaar naar 1 maand teruggebracht worden, als je bijvoorbeeld zelf een nieuwe huurder vindt om je huurcontract over te nemen.
- Water-, gas- en elektriciteitscontracten kun je binnen de 2 weken of minder voor de dag van vertrek opzeggen.
- In het laagseizoen kun je professionele verhuizers 3 weken op voorhand, soms minder, reserveren.
- Je kunt indien nodig snel een antwoord krijgen op je aanvraag voor een persoonlijke lening om je verhuis te financieren: bij Cofidis kunnen we een onmiddellijk principieel antwoord geven en het geld binnen de 48 uur na aanvaarding van je dossier storten.
Wat te doen als je naar het buitenland verhuist?
Als je naar het buitenland verhuist, hou dan rekening met extra kosten en noteer nog de volgende stappen op je verhuischecklist:
- Het reserveren van containers voor het vervoer van je spullen over zee of door de lucht
- Speciale offertes bij Belgische of buitenlandse verhuisfirma’s
- Het huren van opslagruimte
- Het melden van je verhuis aan je gemeente, ten laatste 1 dag voor vertrek, zodat je een bewijs van doorhaling in je bezit hebt
- Alle nodige stappen voor je sociale zekerheid en je fiscale situatie
- Het doorgeven van je adreswijziging aan al je contacten, want de doorstuurdienst van Bpost dekt enkel het Belgische grondgebied.
Een verhuis naar het buitenland kan onverwachte kosten met zich meebrengen. Bij Cofidis helpen we je bij de gespreide financiering van je verhuis, zodat je je nieuwe leven zorgeloos kunt starten.
Welk krediet
kiezen?
Wens je een project te realiseren? Wil je jezelf een plezier doen?
Onverwachte uitgaven? Ontdek in 3 klikken onze kredieten aangepast aan je budget.
Enkele tips
Alles wat je altijd al wilde weten over krediet zonder het te vragen.