Online shoppen: alles over retourneren, terugbetaling en garanties

E-commerce en online winkelen, we kunnen het niet meer wegdenken uit ons dagelijkse leven. Bovendien hebben de afgelopen jaren deze trend een serieuze boost gegeven, ook op lokaal niveau én voor de kleinhandel. Handig is het zeker: het internet is nooit gesloten, en van bij je thuis kan je alles vergelijken en bestellen in slechts een paar klikken. Maar wat als je van gedachten verandert, je aankoop stuk is of het pakje zelfs nooit bij je aankomt?

De wettelijke garantie van twee jaar

Koop je iets voor privégebruik? Dan heb je recht op een wettelijke garantie van twee jaar. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan heb je wettelijk recht op twee jaar garantie. Dit is een EU-richtlijn, dus ze geldt voor elke aankoop binnen het EU-gebied. Ga dus zeker na of de online verkoper in de EU gevestigd is. Ook belangrijk: tijdens de eerste zes maanden is de verkoper automatisch verantwoordelijk en je hebt sowieso recht op de reparatie of de terugbetaling (geheel of gedeeltelijk) van het product. Na deze zes maanden kan de verkoper jou vragen om te bewijzen dat het effectief om een fabricagefout gaat, wat vaak bijna onmogelijk is. Meer info over de wettelijke garantie vind je hier.

Retourneren, terugname en terugbetaling

Heb je toch iets te snel op die niet-te-missen aanbieding geklikt, of ben je bij het openen van de doos toch niet helemaal overtuigd van de kleur van wat je gekocht hebt? Je hebt veertien kalenderdagen de tijd om af te zien van je aankoop indien je het kocht op een Europese website. Je hoeft er zelfs geen reden voor op te geven. Zodra je de verkoper per e-mail, aangetekende brief of via een specifiek formulier op de hoogte hebt gebracht, is hij verplicht om je ook binnen de veertien dagen terug te betalen (op voorwaarde dat je het pakket in goede staat terugzendt).

Een tip om alles zo vlot mogelijk te laten verlopen: volg de retourprocedure die de verkoper voorziet en bewaar alle bewijzen van je zending (bewijs van het postkantoor of pakjesdienst, foto's van het artikel net voor het inpakken). Sommige producten en diensten die je via het internet koopt, kunnen helaas niet worden geannuleerd of geruild. Als je hier het lijstje ziet, begrijp je meteen waarom. Denk er ook aan: koop je van een particulier, dan is er geen twee jaar wettelijke garantie aan verbonden.

Schrijf je in op de Cofidis-nieuwsbrief

Je vindt er:

  • Tips en ideeën die je dagelijkse leven gemakkelijker maken
  • Interessante artikels over de brede wereld van het krediet
  • Leuke wedstrijden waarmee je unieke prijzen kan winnen

Nieuwsbrief Cofidis

En wat met online reserveringen?

Heb je zin in een minitrip en boek je online niet enkel je vlieg- of treintickets, maar ook een hotel of andere verblijfplaats? Ook hier geldt de gouden regel: leest eerst alle annulerings- en terugbetalingsvoorwaarden voor je de aankoop bevestigt. De voorwaarden kunnen sterk verschillen. Het gaat hier immers om veel meer dan zomaar een pakje dat bij je thuis wordt afgeleverd. Er kan een onverwacht voorval zijn, je kan plots ziek worden, je baan verliezen … Er kunnen met andere woorden heel wat redenen zijn waarom je niet kan genieten van wat je geboekt hebt. Ook kan het voorvallen dat je tijdens je verblijf een ongeval hebt of dat je dringend naar huis moet. Daarom is het niet onbelangrijk om ofwel een verzekering af te sluiten die je dekt, ofwel een betaalmiddel te gebruiken waarbij de nodige garanties, bijstand of verzekeringen opgenomen zijn in het pakket. Op het internet betalen met een kredietkaart van dit type kost je niets extra, en het kan je veel geld en moeite besparen.

Niet geleverd of niet naar verwachting? Geen paniek!

De levering van je pakje stond gepland voor vandaag. Maar wanneer je aan het eind van de dag de brievenbus opent, is ze leeg. Niemand die aangebeld heeft en ook in het dichtstbijzijnde afhaalpunt is ‘niets afgeleverd op jouw naam, sorry!’ Geef het nog één of twee dagen, er kunnen altijd onvoorziene transportproblemen opduiken. Heb je dan nog steeds niets ontvangen? Breng dan de verkoper op de hoogte via een kanaal dat je een bewijs van je bericht oplevert (e-mail, contactformulier ... ). Is de verkoper niet in staat om je bestelling binnen een nieuwe termijn te leveren, annuleer dan de verkoop en vraag om een volledige terugbetaling met leveringskosten. En als hij beweert dat het pakketje aan een buurman is afgegeven of achter het hek is achtergelaten, weet dan dat hij dit zelf moet kunnen bewijzen.

Wat als de verpakking of het object beschadigd is? Opletten geblazen! Wanneer je tekent voor ontvangst, dan teken je voor de staat waarin het zich bevindt. Open het pakket en controleer het in aanwezigheid van de bezorger of de persoon van het afhaalpunt. Als er schade is, is het beter om het pakje te weigeren en om terugbetaling te vragen. Werd het pakket bij je thuis afgezet tijdens je afwezigheid, maak dan onmiddellijk foto’s. Neem in beide gevallen meteen contact op met de verkoper en leg hem het bewijs voor. Hoe sneller je de klacht indient met duidelijke aanwijzingen, hoe groter de kans dat de garantie toegepast wordt zoals het hoort. Krijg je geen gelijk, spreek dan de verzekering aankoopbescherming via internet aan die sommige betaalkaarten in hun garanties opnemen. Op voorwaarde natuurlijk dat je ze gebruikt voor je online aankopen.

Wat je moet weten om veilig online te kopen

Een van de grootste angsten bij online winkelen is nog steeds de veiligheid van gegevens en transacties. En dat is prima. Er is niets mis met voorzichtig en waakzaam zijn. Controleer altijd eerst het webadres van de site die je bezoekt. Begint dit met https:// (met een s van ‘security’ na de p), dan bevind je je op een beveiligde pagina. Staat er enkel maar http:// … , dan is het risico groter. Ga je op een website over tot betalen, dan toont een beveiligde pagina vaak een hangslotje in de adresbalk bovenaan. Steeds meer websites bieden bovendien een dubbele controle aan. Het allerveiligste is natuurlijk om de voorkeur te geven aan bekende en erkende webshops. Heb je toch nog twijfels, dan kan je zelf op onderzoek gaan door de naam van de website te combineren met de juiste trefwoorden (recensie, review, betrouwbaarheid, oplichting, beoordeling … ) Zo weet je zeker of je met de ogen toe op de bestelknop kan klikken.

Lees voor je koopt

Met een paar extra klikjes kan je heel wat ellende voorkomen. Dat is ongetwijfeld de beste tip voor onbezorgd online shoppen. Neem de tijd om de verkoop-, retour- en annuleringsvoorwaarden van de websites na te lezen. Blader door de beoordelingen en commentaren. Kijk naar de kwaliteitslabels die op de site te vinden zijn en controleer of ze betrouwbaar zijn. Lees er ook de verschillende garanties en verzekeringen op na die worden aangeboden door je betaalmethoden: Gold betaalkaart, Paypal, bankkaart en -app … Toegegeven, het is minder leuk dan klikken op de spullen die je graag wil kopen. Maar zo ben je tenminste zeker dat oplichters niet bij jou komen shoppen.

Wil je online shoppen in alle veiligheid? Ontdek zeker ook de voordelen en verzekeringen van de Mastercard® Gold by Cofidis.

Ik wil meer info

Gepubliceerd in Oktober 2020 - Delen via :

Schrijf je in voor
onze nieuwsbrief

Profiteer van interessante aanbiedingen en win mooie prijzen via onze nieuwsbrief.

De meest gelezen
artikelen

Welk krediet
kiezen?

Wens je een project te realiseren? Wil je jezelf een plezier doen?
Onverwachte uitgaven? Ontdek in 3 klikken onze kredieten aangepast aan je budget.

Vind mijn krediet

Enkele tips

Alles wat je altijd al wilde weten over krediet zonder het te vragen.

  • Schrijf je in op onze nieuwsbrief
  • Registreren

  • Nee bedankt